perjantai 13. toukokuuta 2011

Björkhagen

Kaksi viikkoa sitten, huhtikuun viimeisenä päivänä, uskaltauduttiin matkustamaan lähiöön. Kävimme katsomassa Sigurd Lewerentzin piirtämää Markuskirkkoa Björkhagenissa. Aiemmilla reissuilla ei olla saatu aikaiseksi lähteä kauas lähiöihin katselemaan nähtävyyksiä, mutta nyt mentiin.

Ja olipas Björkhagen kaukana! Söderin eteläisimmältä tunnelbana-asemalta Skanstullista matka kestää kuusi minuuttia...

Kaukomatkailuun Tukholmassa meitä kannusti erinomainen opaskirja. Tänä vuonna ilmestyi loistava matkaopas, Jussi Iltasen Metromatkaopas Tukholma. Kirjassa esitellään kaikki Tukholman metroasemat ja niiden lähistöllä olevia nähtävyyksiä, sekä kerrotaan Tukholman joukkoliikenteen historiaa ja kehitystä. Liikenne vaikuttaa paljon kaupunkirakenteeseen ja selitys moneen kaupunkikuvalliseen erikoisuuteen löytyy vuosikymmenten tai -satojen takaisista liikenneratkaisuista.

Mistä tulikin mieleen Slussen. Se rakennettiin 1930-luvun tarpeisiin ja vuosikaudet on väännetty sen säilyttämisestä tai purkamisesta - ja millainen uuden Slussenin pitäisi olla. Lopullinen (kai) suunnitelma on nyt julkaistu. Tuo viimeisin ehdotus on siitä hyvä, että näköalat säilyvät, ensimmäisissä voittajaehdotuksen versioissa koko Söderin puoleinen ranta oli täynnä suhteettoman suuria rakennuksia, jotka katkaisisivat näköyhteyden Söderiltä Vanhaan kaupunkiin.

Slussen on herättänyt monenlaisia intohimoja. Ihan ensimmäistä uuden suunnitelman pienoismallia joku oli rynnännyt kirves kädessä särkemään ja Vanhan kaupungin asukkaatkin olivat jossain välissä huolissaan, ettei Stomatol-hammastahnamainos enää näy, jos Södermalmstorg rakennetaan täyteen korkeita taloja.

 

Kuvia tältä reissulta ei blogiin tullut, kun talouden kahdeksasta kamerasta mukana oli kaksi filmikameraa, eikä yksikään kolmesta digikamerasta tullut mukaan. Ja filmit on vielä kehittämättä.

Ei kommentteja: